Select Menu

Ads

Paparan

Random Posts

Powered by Blogger.

Design

Technology

Circle Gallery

Shooting

Racing

News

Bottom

» » » PPIK dan ABIM Kelantan Menganjurkan MENARA 2010


Pada 17 – 19 Jun 2010, Persatuan Pembimbing Pelajar Islam (PPIK) bersama Angkatan Belia Islam Malaysia Negeri Kelantan (ABIM Kelantan) sekali lagi telah menganjurkan Perkampungan Menara Gading atau singkatannya (MENARA 2010) bertempat di Irama Beach Resort, Kampung Nipah, Bachok Kelantan.

MENARA 2010 yang juga dikenali sebagai "PMG" ini merupakan program tahunan PPIK kepada pelajar-pelajar yang bakal bergelar mahasiswa dengan memberi pendedahan awal serta cabaran yang akan di tempuhi sepanjang berada di kampus dan membina jatidiri yang kukuh agar tidak terikut dengan arus negatif seperti gejala sosial yang sekarang ini banyak melibatkan penuntut-penuntut daripada IPT.

Pada tahun ini, pihak PPIK mensasarkan peserta kepada pelajar-pelajar yang akan menempuhi ujian SPM, STAM dan STPM pada tahun ini kerana pada MENARA 2010 pusingan kedua nanti iaitu selepas musim peperiksaan, peserta-peserta ini akan dibawa ke IPT-IPT tempatan yang dipanggil “Explore IPT”.

Peserta MENARA 2010 adalah seramai 70 orang daripada pelbagai sekolah disekitar Kota Bharu dan yang berhampiran dengannya seperti SMKA Naim Lil Banat, SMK Ketereh, Maktab Sultan Ismail (SIC), SMK Putera, SMK Kota, SMU(A) Maahad Pengajian Islam (MPI) dan turut disertai oleh ahli-ahli Pengakap Kelana (Raja) Kota Bharu dan juga pelajar-pelajar perubatan persediaan yang akan ke Mesir.

Majlis penutup di pengerusikan oleh Saudara Farid Noor, aktivis GPTD yang juga merupakan antara DJ Kelantan FM. Seterusnya ucapan alu-aluan oleh Pengarah Program iaitu Saudara Mohd Syahiran Bin Muhammad yang juga Setiausaha Agung PPIK dan Ketua Biro Siswazah ABIM Kelantan. Kemudian ucapan alu-aluan oleh YDP ABIM Kelantan iaitu Ust. Faisal Bin Abdullah yang juga merupakan YDP kepada Majlis Belia Kelantan (MBK) dan ucapan penyempuraan majlis penutupan MENARA 2010 oleh En.Sahabuddin, Pegawai Jabatan Belia dan Sukan, Daerah Bachok. Turut hadir dalam majlis ini ialah Puan Rohani yang merupakan Timbalan YDP MBK dan En.Zul yang merupakan Setiausaha MBK.

Diakhir majlis ini, barisan VIP naik kepentas untuk menyempurnakan replika menara yang dibina daripada penyedut minuman (Straw) oleh urusetia dan tayangan video sepanjang program MENARA 2010 ini.

Pihak pengajur MENARA 2010 mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak-pihak yang banyak membantu dari segi material ataupun memberi dorongan kepada pihak PPIK untuk menganjurkan program yang penting dan besar ini. Tidak lupa juga kepada pihak Menteri Besar Kelantan, YAB Tuan Guru, Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, pihak Pengarah YaPEIM, pihak Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dan pihak Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) kerana sudi membantu dari segi menampung perbelanjaan dalam menghasilkan generasi baru yang akan member manfaat kepada semua.

Terima kasih juga kepada pihak Sinar Harian edisi Kelantan, melalui wartawanya Sapinah Abd. Ghani kerana sudi membuat liputan mengenai MENARA 2010 dan memamarkannya dalam akhbar tersebut pada keluaran 21 dan 23 Jun 2010.
Antara Aktiviti Yang Di Jalankan :








Pengenalan Urusetia dan Fesilitator :



Master Trainner : Bro. Afzan


Komentar Peserta


Ucapan Dari Penghulu


Ucapan Dari Penghuluwati



Ucapan Pengarah Program
Ucapan YDP ABIM Kelantan

Ucapan Pegawai Belia dan Sukan Daerah Bachok

Penyempurnaan Replika MENARA 2010

Pembahagian Sijil Peserta


Penghargaan Daripada Pihak Penganjur

Dif serta VIP menyanyikan lagu Negaraku, Hidup Biar Berjasa dan Menara Gading

Saudari Sapinah : Wartawan Sinar Harian Daerah Bachok

Gergambar bersama peserta , urusetia dan barisan dif-dif jemputan

Saf Jawatankuasa, Urusetia dan Fesilitator MENARA 2010
Mendapat liputan Sinar Harian pada 21 dan 23 Jun 2010

About Sekretariat PPIK Kelantan

WePress Theme is officially developed by Templatezy Team. We published High quality Blogger Templates with Awesome Design for blogspot lovers.The very first Blogger Templates Company where you will find Responsive Design Templates.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post