Select Menu

Ads

Paparan

Random Posts

Powered by Blogger.

Design

Technology

Circle Gallery

Shooting

Racing

News

Bottom

» » Kem Mahabbah PPIK UIAM




Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan (PPIK) UIAM dan Pusat Dakwah dan Tarbiah Orang Asli, Kok Lanas yang lebih dikenali dengan Islamic Outreach Abim (IOA) kini giat mengadakan program-program yang berunsurkan dakwah dan ukhuwah serta pengukuhan jati diri dalam diri pelajar orang asli di negeri ini.

Usaha tersebut dikembangkan melalui program yang bertempat di Pusat Dakwah dan Tarbiah Orang Asli, Kok Lanas pada 2 hingga 3 Julai 2010. Program 2 hari 1 malam ini melibatkan 33 pelajar di sini yang terdiri dari pelajar orang asli dari Kedah dan Cameron Highlands, Burma dan Thailand serta 2 orang pelajar Institut Dakwah Islamiah Perkim ( IDIP).

Pengarah programnya, Mohd Izwan bin Abdullah berkata, program yang turut dibantu oleh 2 orang pelajar UMP, UITM dan SIC ini bertujuan untuk merapatkan ukhuwah di antara ahli PPIK dan pelajar IOA yang terdiri dari pelbagai bangsa dan peringkat umur. Selain itu, program ini juga adalah untuk memupuk semangat kerjasama, disiplin dan sikap bertanggungjawab di kalangan pelajar di sini khususnya.

Hadir sama Yang Dipertua (YDP) ABIM Mohd Faisal Abdullah yang dijemput khas bagi merasmikan majlis perasmian penutup program dan YDP PPIK, Faizul Afzan Mamat. Ustaz Faisal Abdullah berkata, program ini adalah satu program yang amat bagus dan harus dijadikan program tahunan PPIK UIAM untuk mendekatkan diri mahasiswa dengan pelajar di sini dan mencadangkan supaya kami turut mengadakan program bersama anak yatim di Rumah Putera dan Puteri Harapan (RPH).

Seorang peserta yang berasal dari Thailand , Norshamira Sulaiman,14,berkata, program ini amat menyeronokkan kerana kami didedahkan dengan ceramah, latihan dalam kumpulan (LDK), perbincangan dan pembentangan, i- Explorace serta sesi muhasabah yang dikendalikan oleh Saudara Faizul Afzan Mamat. Pendekatan yang digunakan oleh beliau amat sesuai dengan tahap pemikiran dan peringkat umur peserta.

Selain itu, program ini mengajar kami supaya bangun lebih awal untuk mengadakan Qiamullail pada jam 5 pagi. Ini kerana Qiamullail merupakan satu ibadah yang mengajar erti pengorbanan masa tidur dan seterusnya kami dapat menunaikan solat Subuh berjemaah lebih awal dan mendengar kuliah Subuh yang disampaikan oleh Ustaz Amin.” kata Salman b. Mohd Yusoff, 10 tahun.

Program ini juga mendedahkan para peserta supaya mempraktikkan 6 Budaya IOA yang telah kami reka khas bersesuaian dengan keadaan di sini. 6 Budaya IOA ini adalah budaya senyum, salam, sapa(tegur), setiakawan, susun selipar dan salin nota.
Lagu tema bagi program ini adalah “ Demi Matahari” yang kelihatan amat digemari para peserta kerana mereka dilihat sungguh bersemangat turut menyanyi dan menggayakan lagu tersebut. Diharap semoga program akan datang akan lebih hebat dan memberi kesan yang lebih baik kepada para peserta demi melahirkan generasi berilmu, beriman dan beramal soleh.

InsyaALLAH.












Disediakan Oleh :

NOOR AZURA MAT SAFALISAN,
Penolong Pengarah

About Sekretariat PPIK Kelantan

WePress Theme is officially developed by Templatezy Team. We published High quality Blogger Templates with Awesome Design for blogspot lovers.The very first Blogger Templates Company where you will find Responsive Design Templates.
«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post